Co przyda się do wykonania zadań zawartych w książce „Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat”?

Lista, z którą się dziś zapoznacie, na pewno okaże się bardzo przydatna w trakcie pracy z książką. A oto ona:

  • Nożyczki – przydadzą się do ćwiczeń związanych z cięciem papieru (i nie tylko). Młodsze dzieci będą bardzo ciekawe tego rodzaju zadań i ich wykonywanie będą chciały powtarzać wielokrotnie. Ćwiczą dzięki temu koordynację oko–ręka i umiejętności motoryczne. W książce znajduje się również ważna porada dotycząca tego, jak zaprezentować dziecku prawidłowy sposób chwytania nożyczek.
  • Pinezka i podstawka korkowa – przydatne w ćwiczeniu dziurkowania, które przygotowuje rękę do pisania, pionizuje chwyt pęsetowy (niezbędny do posługiwania się narzędziami piśmienniczymi) oraz pozwala na skupienie uwagi.
  • Klej w słoiczku, pędzel, ręcznik papierowy, pusta miseczka, mały dzbanuszek z wodą – można je przygotować na pięknej drewnianej tacy. Przy ich pomocy można wykonać wszystkie ćwiczenia związane z klejeniem, także te dotyczące brył. Ścinki papieru za pomocą pędzla pokrywamy klejem. Wszelkie elementy kleimy na ręczniku papierowym, aby nie pobrudzić kartki. Po zakończeniu pracy przynosimy wodę w małym dzbanuszku i wlewamy ją do miseczki. Czyścimy w niej pędzel z kleju. Kartce pozwalamy wyschnąć, a resztę materiału potrzebnego do pracy osuszamy.
  • Igła z nitką – pomogą w ćwiczeniu prac z życia codziennego związanych z szyciem. Pozwala ono dziecku osiągnąć ogromną samodzielność w dbaniu o siebie i swoje otoczenie, a także doskonalić zdolności manualne.
  • Piasek, kasza – poza zapewnianiem doznań czysto zmysłowych i możliwości dodatkowego stymulowania dzieci, które tego potrzebują, przydadzą się do wypełnienia kształtów czy ćwiczeń związanych z rozróżnianiem na szorstkie i gładkie. Dzięki takim doznaniom mózg jest nieustannie stymulowany, co pobudza go do pracy i rozwija.
  • Pastele, kredki ołówkowe – dziecko uczy się dzięki nim kolorów, sortuje, dzieli, łączy w grupy. Używa ich zgodnie z przeznaczeniem (np. czerwonego koloru do zaznaczenia danej cechy albo elementu budowy). Pozwalają też na tworzenie prac rozwijających kreatywność.
  • Ołówek – może być wykorzystany do ćwiczeń z działu językowego, aby ułatwić przejście drogi od nauki pojedynczych liter, dźwięków, poprzez wyrazy, aż do całych zdań. Daje to dziecku ogromne poczucie sprawczości i świadomość, że od tej pory inni mogą odczytywać jego myśli.
  • Farba, krepina – przydadzą się do ćwiczeń zawartych w dziale książki dotyczącym kosmosu. Wspomagają pracę małej motoryki. Dzięki nim można pracować z mapą świata lub poznawać zwierzęta z różnych kontynentów. Za pomocą bibuły dziecko odda charakter drzew, które spotykamy w różnych porach roku.
  • Plastelina – mocno ćwiczy nadgarstek, paluszki dziecka, siłę nacisku. Niebieska czy brązowa przyda się zwłaszcza do wykonania zawartego w książce ćwiczenia z formami ukształtowania terenu, takimi jak jezioro i wyspa.

 

Poza tym – wizyta na podwórku dostarczy materiałów niezbędnych do wykonania wielu prac z działu książki dotyczącego kosmosu (natura ma najlepsze materiały). Będąc tam, możemy też zebrać szorstkie i gładkie przedmioty z otoczenia dziecka.

 

Praca z książką „Montessori dla każdego” jest przyjemna i prosta. Zarówno dziecko, jak i rodzic szybko odnajdą  coś dla siebie wśród różnorodnych ćwiczeń. Rodzice dodatkowo zyskają przy większości z nich wskazówkę, jak pomóc dziecku samodzielnie wykonać dane zadanie. Materiały niezbędne do pracy znajdą Państwo w większości szafek kuchennych czy po prostu pod ręką.

Więc – do dzieła!

Małgorzata Ceremuga
Ukończyła pedagogikę na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz szkolenie w zakresie metody Montessori w Polskim Instytucie Montessori w Krakowie. Na podstawie własnych doświadczeń, a także obserwacji placówek nauczania metodą Montessori w Polsce, nauczyła się prowadzić klasę montessoriańską i tworzyć dla dzieci stymulującą przestrzeń.
Od dziesięciu lat z powodzeniem uczy dzieci i dorosłych, obecnie między innymi prowadzi swoją grupę przedszkolną. Jest członkinią Polskiej Rady Montessori i autorką książki „Montessori dla każdego. Samodzielnie odkryj świat”.
W pracy z dziećmi najbardziej inspiruje ją dążenie najmłodszych do samodzielności i wzrost poprzez pracę. Wierzy, że z poszanowania woli dziecka płynie wielka mądrość oraz rozwój podopiecznego.